RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
przeprowadzonej w PP-P w Myszyńcu w roku szkolnym 2016/17
Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/17 było wymaganie
IV.4. „Procesy edukacyjne są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących zadania placówki”.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej:
Teresa Podkowińska
Marzena Zapadka
Katarzyna Bil
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie……………………………………………………………………………………………….………………….. 3
Charakterystyka wymagań…………………………………………………………………………………………………. 4
Cel ewaluacji wewnętrznej…………………………………………………………………………..……….…………. 5
Opis zastosowanej metodologii………………………………………………………………………..………..……… 6
Źródła informacji zastosowane w badaniu………………………………………………………….….………….. 7
Prezentacja wyników ankiety…………………………………………………………………………….……….……… 8
Analiza indywidualnych sprawozdań nauczycieli oraz treści zawartych na stronie internetowej poradni……………………………………………………………………………………….…….………… 19
Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej……………………………………………………….……….. 20
Podsumowanie – wnioski z badań w postaci mocnych i słabych stron…………………….………… 27
Rekomendacje………………………………………………………………………………………………………………….. 30
Załącznik…………………………………………………………………………………………………………………………… 31
WPROWADZENIE
Współpraca według W. Okonia to „współdziałanie ze sobą jednostek lub grup ludzi wykonujących swoje cząstkowe zadania, aby osiągnąć jakiś wspólny cel; opiera się na wzajemnym zaufaniu i lojalności oraz na podporządkowaniu się celowi, należycie uświadomionemu sobie przez wszystkie jednostki lub grupy”[1].
Współpraca motywuje każdego nauczyciela do indywidualnego rozwoju. Podczas współdziałania przekazują sobie wiedzę, zdobyte doświadczenie i uczą się od siebie nowych umiejętności. Dzięki temu stają się bardziej zaangażowani, aktywni i kreatywni w realizacji wspólnych działań, przedsięwzięć i projektów.
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w poradni w roku szkolnym 2016/17 dotyczącej współpracy nauczycieli i innych osób realizujących zadania placówki w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
Na podstawie zebranych danych sporządzono poniższy raport, w którym przedstawiono wyniki badań oraz wnioski do dalszej bardziej efektywnej pracy, zmierzającej do podniesienia jakości pracy placówki.
Bibliografia: [1]
- Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1996, Wydawnictwo Żak, s. 318
CHARAKTERYSTYKA WYMAGAŃ
Charakterystyka wymagania na poziomie podstawowym
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych.
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy.
Charakterystyka wymagania na poziomie wysokim
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy.
Wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych /planowanie, organizacja, realizacja, analiza i doskonalenie/ następuje w wyniku ustaleń między nauczycielami i innymi osobami realizującymi zadania placówki.
CEL EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ:
Poznanie przebiegu i efektów współpracy nauczycieli wynikających ze wspólnej realizacji i organizowania procesów edukacyjnych.
Cele szczegółowe:
– opracowanie wniosków z ewaluacji /wskazanie mocnych i słabych stron współpracy
nauczycieli realizujących edukacyjne zadania placówki/;
– analiza porównawcza wyników badań, słabych stron i rekomendacji zawartych w raporcie
z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Myszyńcu w roku szkolnym 2014/2015;
– opracowanie rekomendacji, które będą uwzględnione w planie pracy poradni.
Pytania kluczowe:
- Jakiego rodzaju działania podejmują nauczyciele wspólnie w celu organizacji i realizacji procesów edukacyjnych, /czyli jakie formy współpracy nauczycieli istnieją w poradni/?
- W jaki sposób nauczyciele wspierają siebie nawzajem w realizacji procesów edukacyjnych i doskonalenia własnej pracy?
- Jakie korzyści wynikają z działań opierających się o współpracę nauczycieli?
- Na jakiej podstawie następuje wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych?
OPIS ZASTOSOWANEJ METODOLOGII
W ewaluacji wewnętrznej zastosowano ankietę „Współpraca nauczycieli w tworzeniu i analizie procesów edukacyjnych” (opracowaną przez zespól ds. ewaluacji wewnętrznej poradni w roku szkolnym 2014/2015).
W celu zebrania jak najrzetelniejszych informacji dodatkowo wykorzystano inne źródła, m.in., indywidualne sprawozdania nauczycieli za okres I semestru roku szkolnego 2016/2017 r. oraz stronę internetową Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Myszyńcu: www.ppp.myszyniec.pl – za okres od 01.09.2016 r. do 31.05.2017 r.
ŹRÓDŁA INFORMACJI WYKORZYSTANE W BADANIU
Ankiety anonimowe – uzyskano 12 uzupełnionych.
Przeanalizowano 10 indywidualnych sprawozdań nauczycieli /za I semestr roku szkolnego 2016/17/ i notatki zamieszczone /od września 2016 r. do maja 2017 r./ na stronie internetowej poradni.
PREZENTACJA WYNIKÓW ANKIETY
Wyniki przeprowadzonej ewaluacji, dotyczącej procesów edukacyjnych jako współdziałania nauczycieli.
Ilość osób objętych badaniem ankietowym: 12
- Czy współpracuje Pan(i) z innymi nauczycielami w realizacji procesów edukacyjnych?
Tak Nie Dlaczego?
Tak – 12 osób (100,00%)
Uzasadnieniem dla odpowiedzi „tak” były następujące stwierdzenia:
- Ponieważ ważna jest dla mnie wymiana wiedzy i doświadczenia, ustalenie wspólnego obrazu dziecka podczas diagnozy czy terapii, cenię sobie również wspólne prowadzenie warsztatów ze współpracownikami;
- Wielospecjalistyczne podjęcie działań przynosi o wiele bardziej wartościowe efekty, uwzględnia więcej obszarów funkcjonowania człowieka, wskazuje więcej jego mocnych stron, ale i ograniczeń, w które we wspólnym procesie można a nawet trzeba uwzględnić;
- Ponieważ praca zespołowa daje lepsze efekty, jest niezbędna podczas procesu diagnostycznego (np. wymiana informacji pozwala na dobranie odpowiednich narzędzi diagnostycznych do potrzeb dziecka). Ponadto w organizacji imprez, akcji czy szkoleń pozwala na wykorzystanie potencjału poszczególnych członków zespołu, podzielenie się pracą (jest wtedy mniej męczące i absorbujące);
- Współpraca przyczynia się do zwiększenia efektywności pracy i działa na korzyść ucznia;
- Współpracuję jeśli jest taka konieczność – jest to utrudnione ze względu na terenowy
charakter pracy;
- Mamy wspólne dzieci w terapii;
- Wspólne dzieci z WWRD, uczniowie zgłoszeni do badań;
- Prowadzę wspólne zadania: zajęcia grupowe, spotkania z rodzicami i nauczycielami.
- Czy współdziałanie nauczycieli w ramach zespołów jest potrzebne?
Tak Nie Dlaczego?
Tak – 11 osób (91,7 % )
Nie – 1 osoba (8,3 %):
Uzasadnienia dla odpowiedzi „tak”:
- Dzięki temu można wymieniać wiedzę, szukać wspólnych sposobów na rozwiązywanie problemów, być bardziej efektywnym w roli terapeuty;
- Wspólne działanie nauczycieli jest potrzebne, by oferować wyższą jakość oferty poradni p-p poszczególnym odbiorcom, ułatwia też pracę specjalistów – lepiej widzą ograniczenia i możliwości poradzenia sobie z nimi, ułatwia to stawianie realnych celów i oczekiwań w ramach podjętych oddziaływań;
- Tak, ponieważ praca zespołowa daje lepsze efekty, jest niezbędna podczas procesu
diagnostycznego, (np. wymiana informacji pozwala na dobranie odpowiednich narzędzi diagnostycznych do potrzeb dziecka). Ponadto w organizacji zajęć, warsztatów, imprez, akcji czy szkoleń pozwala na wykorzystanie potencjału poszczególnych członków zespołu, podzielenie się pracą (jest wtedy mniej męczące i absorbujące). Ważna jest także wymiana doświadczeń, wiedzy czy informacji, aby problem był skutecznie i rzetelnie rozwiązany, a sprawa załatwiona;
- Jest potrzebne z uwagi na dobro dziecka, ale trudne z uwagi na charakter placówki
i trudności interpersonalne;
- Wymiana doświadczeń, obserwacji;
- Potrzebna jest wymiana doświadczeń, zdobycie nowych informacji;
- Każdy odpowiada za swoje zadania, a jednocześnie członkowie współpracują razem i wspierają w dążeniu do wspólnego celu.
Uzasadnienie dla odpowiedzi „nie”:
- Nauczyciele powinni współpracować w sytuacjach codziennych na bieżąco.
- Czy Pani zdaniem współpraca nauczycieli w poradni układa się dobrze?
tak raczej tak raczej nie nie trudno powiedzieć
Tak – 1 osoba (8,3 %)
Raczej tak – 7 osób (58,3%)
Raczej nie – 2 osoby (16,7%)
Nie – 2 osoby (16,7%)
Trudno powiedzieć – 0 osób (0 %)
- W jakim stopniu angażuje się Pani w prace zespołów?
Wysokim średnim niskim nie interesuje mnie praca zespołowa
Wysokim – 6 osób (50,0%)
Średnim – 6 osób (50,0%)
Niskim – 0 osób (0%)
Nie interesuje mnie praca zespołowa – 0 osób (0%)
- Jak ocenia Pani zaangażowanie innych nauczycieli w pracę zespołów?
- większość pracuje bardzo aktywnie – 6 osób (50,0%)
- większość nie pracuje aktywnie – 1 osoba (8,3%)
- tylko nieliczni są bardzo aktywni – 4 osoby (33,3%)
- aktywni są tylko przewodniczący zespołów – 1 osoba (8,3%)
- Jakie formy współpracy między nauczycielami Pani preferuje?
- praca w małych grupach 2-3 osobowych – 10 osób (83,3%)
- rozmowy indywidualne – 11 osób ( 91,7%)
- praca w zespołach tematycznych, zadaniowych – 4 osoby (33,3%)
- wymiana doświadczeń – 9 osób ( 75,0%)
- dyskusja na szerokim forum – 4 osoby ( 33,3%)
- wspólne analizowanie, planowanie – 5 osób (41,7%)
- wspólne działanie w praktyce – 8 osób ( 66,7%)
- Proszę podać z kim najczęściej /dyrektor, pracownicy sekretariatu, psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta SI, rehabilitant/ współpracowała Pani w minionym roku szkolnym?
Uzyskane wyniki to:
- logopeda – 11 osób (91,7%)
- psycholog – 10 osób (83,3%)
- pracownicy sekretariatu – 10 osób (83,3%)
- dyrektor – 9 osób (75,0%)
- pedagog – 9 osób (75,0%)
- rehabilitant – 7 osób (58,3%)
- terapeuta SI – 6 osób (50,0%)
- W jakich formach współdziałania z innymi nauczycielami Pani uczestniczy?
- Dzielenie się wiedzą, wymiana informacji i doświadczeń – 11 osób (91,7%)
- Wzajemne konsultacje w ramach procesu diagnostycznego, orzeczniczego -12 osób (100%)
- Współpraca w tworzeniu optymalnych zaleceń postdiagnostycznych, terapeutycznych, proponowaniu rozwiązań – 8 osób (66,7%)
- Obserwacja skuteczności proponowanych działań pomocowych/naprawczych oraz współpraca w modyfikowaniu programów terapii – 2 osoby (16,7%)
- Współpraca w przygotowywaniu i realizacji konferencji/spotkań dla pedagogów, nauczycieli – 4 osoby (33,3%)
- Współpraca w organizowaniu i realizacji warsztatów w ramach pedagogizacji rodziców; ewaluacji prowadzonych zajęć – 6 osób (50,0%)
- Praca w zespołach zadaniowych/jakich: WWRD, zespoły ds. trudności edukacyjnych, ewaluacji wewnętrznej – 6 osób (50,0%)
- Tworzenie programów/jakich: indywidualnych programów terapii oraz interdyscyplinarnych programów WWRD – 5 osób (41,7%)
- Redakcja ulotek informacyjnych, informacji medialnych z działalności poradni lub in./jakich – 4 osoby (33,3%)
- Tworzenie i analiza ankiet w ramach ewaluacji wewnętrznej, pracy zespołu WWRD – 0 osób (0 %), indywidualnych programów terapii oraz interdyscyplinarnych programów WWRD – 5 osób (41,7%),
- Tworzenie strony www.poradnia – 4 osoby (33,3%)
- Przygotowywanie imprez świątecznych w ramach realizacji zajęć edukacyjno-terapeutycznych z dzieckiem i jego rodziną – 7 osób (58,3%),
- Organizacja wycieczek – 2 osoby (6,7%),
- Inne – tworzenie gazetek ściennych, wspólne warsztaty, szkolenia – 3 osoby (25,0%)
- W jakich najczęściej i z czego to wynika?
- Z oferty poradni i realizacji własnych planów pracy /zajęcia grupowe, warsztaty, spotkania z rodzicami i nauczycielami/;
- W zespole WWRD ze względu na wspólne dzieci – prowadzenie terapii, opracowywanie programu interdyscyplinarnego, sprawozdania semestralnego, rocznego, karty obserwacji;
- Współpraca w tworzeniu optymalnych zaleceń postdiagnostycznych, terapeutycznych, proponowaniu rozwiązań;
- Dzielenie się wiedzą, wymiana informacji i doświadczeń, wynika to z pracy z dziećmi z różnorakimi niepełnosprawnościami;
- Wzajemne konsultacje w ramach procesu diagnostycznego/orzeczniczego – wynika to z pilnego zapotrzebowania /bez tego proces diagnostyczny jest niepełny/ i z możliwości kontaktu na bieżąco, w siedzibie PP-P;
- Najczęściej współpracuję w ramach tworzenia opinii i orzeczeń oraz realizacji zadań zespołu WWRD i wynika to z potrzeb placówki;
- Dzielenie się wiedzą, wymiana informacji i doświadczeń;
- Współpraca w organizowaniu i realizacji warsztatów w ramach pedagogizacji rodziców, ewaluacji prowadzonych zajęć;
- Praca w zespołach zadaniowych;
- Najczęściej są to zadania wynikające z zadań psychologa zatrudnionego w PP-P;
- W przygotowywaniu imprez w ramach WWRD;
- Podnosi się jakość i skuteczność udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poprzez wymianę doświadczeń wzbogaca się wiedza i wzrastają kompetencje.
- W jaki sposób nauczyciele współpracują w tworzeniu procesów edukacyjnych i jakie są tego wymierne efekty?
- Opracowanie planów pracy – 7 osób (58,3%)
- Opracowanie ofert poradni – 8 osób (66,7%)
- Planowanie i organizacja imprez, uroczystości – 9 osób (75,0%)
- Opracowanie interdyscyplinarnych programów terapii dla dzieci objętych WWRD – 9 osób (75,0%)
- Ustalanie działań podejmowanych w terenie – 8 osób (66,7%)
- Wymiana doświadczeń, metod pracy z uczniem, współpracy z nauczycielami
i rodzicami – 10 osób (83,3%)
- Planowanie i organizacja imprez, uroczystości – 9 osób (75,0%)
- Wspólne opracowywanie pomocy postdiagnostycznych – 3 osoby (25,0%)
- Dzielenie się ze współpracownikami informacjami z udziału w szkoleniach, konferencjach – 6 osób (50,0%)
- Inne/jakie?
– wspólne planowanie procesu diagnostycznego i monitorowanie procesu terapii
– 1 osoba (8,3%) – analiza środowiska rodzinnego – 1 osoba (8,3%)
- Które sposoby pracy zespołowej są najskuteczniejsze w warunkach pracy poradni i jakie są tego wymierne efekty?
- planowanie i organizacja imprez i uroczystości;
- opracowanie interdyscyplinarnych programów dla dzieci objętych WWRD;
- ustalanie działań podejmowanych w terenie – 2 osoby;
- wymiana informacji w małych zespołach dotycząca konkretnych spraw – procesu diagnostycznego, terapeutycznego;
- dzielenie się doświadczeniami;
- w zależności od bieżących potrzeb klientów placówki sprawdzają się różnorodne sposoby pracy;
- jest to również uwarunkowane osobowością, temperamentem, stylem pracy poszczególnych osób;
- istotny wpływ mają pomieszczenia jakimi dane osoby dysponują, ograniczona liczba osób podczas zajęć grupowych;
- opracowanie planów pracy;
- wszystko co dotyczy WWRD;
- WWRD, stały kontakt specjalistów, kompleksowa diagnoza;
- Najskuteczniejszą formą pracy zespołowej jest większość z wymienionych powyżej w przypadku dobrej atmosfery. Niestety poprzez działania polegające na skłócaniu ze sobą ludzi współpraca jest znacznie utrudniona. Atmosfera pracy w poradni jest niekorzystna, co odbija się na obniżeniu jakości świadczonych przez placówkę usług. Jest to proces nasilający się od lat, co potwierdzają częste zmiany personalne;
- prowadzenie wspólnych działań z osobami, z którymi jest częsty kontakt w poradni lub gabinetach terenowych;
- zebrania zespołów np. WWRD – efektem jest zorganizowanie i ustalenie /przyznanie/ rodzajów terapii, opiekunów, godzin a także omówienie efektów podejmowanych oddziaływań w celu dalszych zmian. Skuteczna jest także wymiana informacji np. mailowa – stworzenie interdyscyplinarnych programów lub tworzenie opinii i orzeczeń;
- opracowywanie interdyscyplinarnych programów terapii dla dzieci objętych WWRD przez zespół. Skuteczna jest również wspólna wymiana doświadczeń, metod pracy z uczniem. Daje to możliwość spojrzenia na dziecko/ucznia z innej perspektywy;
- wspólne planowanie procesu diagnostycznego skutkuje to udzielaniem najefektywniejszej pomocy w ramach działań PPP;
- wymiana doświadczeń, skutkuje to stosowaniem nowo zdobytej wiedzy bez konieczności udziału w drogim szkoleniu;
- Praca w małych grupach 2-3 osobowych – praca jest wtedy najbardziej efektywna, nie rozmywa się odpowiedzialność, członkowie muszą być zaangażowaniu w pracę,
- rozmowy indywidualne – zapewniają koncentrację na rozwiązaniu problemu, skupienie;
- praca w zespołach tematycznych, zadaniowych – członkowie zespołu koncentrują się na konkretnym zadaniu/ temacie – wykorzystują najpełniej swoje doświadczenia i kompetencje.
- Jaki jest stopień Pani zadowolenia z pracy zespołowej? Oceń w skali 1 – 6, gdzie 6 oznacza najwyższy stopień, a 1 najniższy.
1 2 3 4 5 6
1 – 0 osób (0 %)
2 – 2 osoby (16,7%)
3 – 1 osoba (8,3%)
4 – 1 osoba (8,3%)
5 – 7 osób (58,3%)
6 – 1 osoba (8,3%)
- Co należałoby zmienić w sposobach współdziałania nauczycieli?
Na pytanie udzielono następujących odpowiedzi:
- podejście i zaangażowanie niektórych osób do wykonywania zadań we współpracy- odmawiają, nie mają czasu, zrzucają zadania na innych członków zespołu, wykorzystują ich, co utrudnia, a czasem uniemożliwia współdziałanie;
- włączenie pracy zespołowej w pensum; infrastruktura w postaci tzw. pokoju nauczycieli;
- w celu nawiązania lepszej współpracy pomogłoby zadbanie o stworzenie lepszej organizacji pracy w zespole oraz zwiększenie motywacji do działania;
- prośba, żeby wszyscy odbierali wiadomości mailowe w krótkim czasie;
- częstotliwość spotkań;
- uaktywnić osoby mało zaangażowane we współpracę; zachować proporcje w obarczaniu niektórych osób dodatkowymi obowiązkami; zadbanie o miłą i przyjazną atmosferę w poradni; sprawiedliwe egzekwowanie ustaleń i traktowanie wszystkich tak samo, bez faworyzowania niektórych osób;
- sposób zarządzania;
- atmosferę;
- zadbać o zdrową atmosferę; motywować chęć i wolę (?) współpracy; więcej empatii i zrozumienia;
- spotkania z zespołem twarzą w twarz;
- wzmocnić istniejące pozytywne formy współdziałania;
- pracownicy komunikują się ze sobą, wspólnie ustalają formy i sposoby współpracy. Nie widzę potrzeby zmian;
- warto zadbać o przyjazną i sprzyjającą współpracy atmosferę w pracy. Obecnie z uwagi na pracę w terenie, rzadkie spotkania z innymi pracownikami i dużą ilość obowiązków, wymiana doświadczeń między współpracownikami jest ograniczona. Istnieje wiele podziałów w zespole, które również nie zachęcają do wymiany. Panuje atmosfera nastawiona na efekty i ilość, co nie sprzyja jakości, a powoduje presję i napięcie.
- Jakie czynniki sprzyjają współpracy nauczycieli:
- praca w małych zespołach – 8 osób (66,7%)
- wspólny cel – 10 osób (83,3%)
- motywacja do działania – 11 osób (91,7%)
- dobra organizacja pracy w zespole – 7 osób (58,3%)
- przyjecie odpowiedzialności za powierzone role – 10 osób (83,3%)
- dysponowanie czasem – 7 osób (58,3%)
- ścisły nadzór przełożonych nad pracą zespołu – 2 osoby (16,7%)
- przyjazna atmosfera – 9 osób (75%)
- inne/jakie:
– pomieszczenie do pracy zespołowej, praca zespołowa w godzinach pracy;
– dobro dziecka;
– sprawiedliwe i życzliwe traktowanie pracowników przez przełożonego.
- Jakie czynniki utrudniają współpracę nauczycieli:
- duży zespół – 4 osoby (33,3%)
- rozbieżne cele – 10 osób (83,3%)
- nadmiar zadań do wykonania w krótkim czasie – 7 osób (58,3%)
- brak motywacji do działania – 8 osób (66,7%)
- małe zaangażowanie w pracę zespołu jego członków – 9 osób (75%)
- niechęć do zmian – 4 osoby (33,3%)
- wygodnictwo – 6 osób (50%)
- inne/jakie:
– nieprzyjazna atmosfera, strach, umniejszanie osiągnięć, cechy charakterologiczne poszczególnych osób;
– praca w gabinetach terenowych, co utrudnia, a czasami wręcz uniemożliwia spotkanie się i omówienie sytuacji diagnostycznej dziecka; atmosfera w poradni; brak poczucia sprawiedliwości, brak woli do rozmowy i rozwiązania problemów;
– brak infrastruktury; współpraca wymagana poza godzinami pracy – brak poczucia wynagrodzenia za pracę, co w dzisiejszych czasach jest ważne z uwagi na koszty życia;
– niejasne zadania do wykonania, brak określonych funkcji i ról pełnionych – kto jest za co odpowiedzialny, nierówne traktowanie pracowników przez przełożonego;
– „zła” atmosfera;
– zła atmosfera w pracy; konflikt między dyrektorem a pracownikami w wyniku czego zespół jest „podzielony”;
– różne godziny i miejsca pracy;
– różne godziny pracy, różnorodne zadania.
ANALIZA INDYWIDUALNYCH SPRAWOZDAŃ NAUCZYCIELI ORAZ TREŚCI ZAWARTYCH NA STRONIE INTERNETOWEJ PORADNI
Analizując sprawozdania można wyciągnąć wnioski, iż nauczyciele podejmują wspólnie różnorodne działania w celu organizacji i realizacji procesów edukacyjnych. Współpraca ma miejsce między różnymi specjalistami poradni. Nauczyciele podejmują wspólne działania w parach oraz w grupach.
Przykładem wymienionej powyżej współpracy są następujące działania:
- zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży;
- spotkania mediacyjne z uczniami;
- spotkania z rodzicami i nauczycielami, również w ramach rad szkoleniowych;
- organizacja imprez okolicznościowych dla dzieci i rodziców;
- współpraca w tworzeniu gazetek ściennych oraz artykułów na stronę internetową;
- współpraca nauczycieli w ramach zespołów tematycznych;
- aktywizowanie dzieci w czasie przerw od zajęć edukacyjnych poprzez organizację zajęć feryjnych;
- organizowanie dni bezpłatnych diagnoz.
OSTATECZNE REZULTATY EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
- Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe.
- Jakiego rodzaju działania podejmują nauczyciele wspólnie w celu organizacji i realizacji procesów edukacyjnych, (czyli jakie formy współpracy nauczycieli istnieją w poradni)?
- rozmowy indywidualne – 11 osób (91,7%)
- praca w małych grupach 2-3 osobowych – 10 osób (83,3%)
- wymiana doświadczeń – 9 osób (75,0%)
- wspólne działanie w praktyce – 8 osób (66,7%)
- wspólne analizowanie, planowanie – 5 osób (41,7%)
- praca w zespołach tematycznych, zadaniowych – 4 osoby (33,3%)
- dyskusja na szerokim forum – 4 osoby (33,3%)
Ankietowani nauczycieli wskazali, że najczęściej podejmują rozmowy indywidualne – 11 osób (91,7%)o oraz pracują w małych grupach – 10 osób (83,3%). Owocną według nich formą współpracy jest wymiana doświadczeń – 9 osób (75,%), następnie wspólne działanie w praktyce – 8 osób (66,7%).
Najrzadziej wybieraną formą były: dyskusje na szerokim forum – wskazały na nią 4 osoby (33,3%) oraz praca w zespołach tematycznych, zadaniowych – również 4 osoby (33,3%).
Porównanie z wynikami badań z roku szkolnego 2014/2015 w %
Działania podejmowane wspólnie przez nauczycieli | Rok szkolny 2016/2017 | Rok szkolny 2014/2015 |
rozmowy indywidualne | 91,7% | 65,2% |
praca w małych grupach 2-3 osobowych | 83,3% | 78,3% |
wymiana doświadczeń | 75,0% | 78,3% |
wspólne działanie w praktyce | 66,7% | 60,8% |
wspólne analizowanie, planowanie | 41,7% | 47,8% |
praca w zespołach tematycznych, zadaniowych | 33,3% | 34,7% |
dyskusja na szerokim forum | 33,3% | 21,8% |
- W jaki sposób nauczyciele wspierają siebie nawzajem w realizacji procesów edukacyjnych i doskonaleniu własnej pracy?
- Wzajemne konsultacje w ramach procesu diagnostycznego, orzeczniczego – 12 osób (100%)
- Dzielenie się wiedzą, wymiana informacji i doświadczeń – 11 osób (91,7%)
- Współpraca w tworzeniu optymalnych zaleceń postdiagnostycznych, terapeutycznych, proponowaniu rozwiązań – 8 osób (66,7%)
- Przygotowywanie imprez świątecznych w ramach realizacji zajęć edukacyjno-terapeutycznych z dzieckiem i jego rodziną – 7 osób (58,3%),
- Współpraca w organizowaniu i realizacji warsztatów w ramach pedagogizacji rodziców; ewaluacji prowadzonych zajęć – 6 osób (50,0%)
- Praca w zespołach zadaniowych: WWRD, zespoły ds. trudności edukacyjnych, ewaluacji wewnętrznej – 6 osób (50,0%)
- Tworzenie indywidualnych programów terapii oraz interdyscyplinarnych programów WWRD – 5 osób (41,7%),
- Redakcja ulotek informacyjnych, informacji medialnych z działalności poradni – 4 osoby (33,3%)
- Tworzenie strony www. poradni – 4 osoby (33,3%)
- Współpraca w przygotowywaniu i realizacji konferencji/spotkań dla pedagogów, nauczycieli – 4 osoby (33,3%)
- Inne – tworzenie gazetek ściennych, wspólne warsztaty, szkolenia – 3 osoby (25,0%)
- Obserwacja skuteczności proponowanych działań pomocowych/naprawczych oraz współpraca w modyfikowaniu programów terapii – 2 osoby (16,7%)
- Organizacja wycieczek – 2 osoby (16,7%),
Zgodnie z wypowiedziami ankietowanych najbardziej efektywną formą wsparcia i współpracy są wzajemne konsultacje w ramach procesu diagnostycznego, orzeczniczego (100%) oraz dzielenie się wiedzą, wymiana informacji i doświadczeń (91,7%). Ponad połowa respondentów współpracuje w tworzeniu optymalnych zaleceń postdiagnostycznych, terapeutycznych, proponowaniu rozwiązań (66,7%) oraz przygotowywanie imprez świątecznych w ramach realizacji zajęć edukacyjno-terapeutycznych z dzieckiem i jego rodziną (58,3%).
Najrzadziej wybieranymi formami są: obserwacja skuteczności proponowanych działań pomocowych/naprawczych oraz współpraca w modyfikowaniu programów terapii (16,7%) oraz organizacja wycieczek (16,7%),
Porównanie z wynikami badań z roku szkolnego 2014/2015 w %
Wzajemne wspieranie się przez nauczycieli | Rok szkolny 2016/2017 | Rok szkolny 2014/2015 |
wzajemne konsultacje w ramach procesu diagnostycznego, orzeczniczego | 100% | 82,6% |
dzielenie się wiedzą, wymiana informacji i doświadczeń | 91,7% | 95,6% |
współpraca w tworzeniu optymalnych zaleceń postdiagnostycznych, terapeutycznych, proponowaniu rozwiązań | 66,7%) | 52,1% |
przygotowywanie imprez świątecznych w ramach realizacji zajęć edukacyjno-terapeutycznych z dzieckiem i jego rodziną | 58,3% | 95,6% |
współpraca w organizowaniu i realizacji warsztatów w ramach pedagogizacji rodziców; ewaluacji prowadzonych zajęć | 50,0% | 43,5% |
praca w zespołach zadaniowych: WWRD, zespoły ds. trudności edukacyjnych, ewaluacji wewnętrznej | 50,0% | |
tworzenie indywidualnych programów terapii oraz interdyscyplinarnych programów WWRD | 41,7% | |
redakcja ulotek informacyjnych, informacji medialnych z działalności poradni | 33,3% | 43.5% |
tworzenie strony www. poradni | 33,3% | 47,8% |
współpraca w przygotowywaniu i realizacji konferencji/spotkań dla pedagogów, nauczycieli | 33,3% | 47,8% |
Inne – tworzenie gazetek ściennych, wspólne warsztaty, szkolenia | 25,0% | |
Obserwacja skuteczności proponowanych działań pomocowych/naprawczych oraz współpraca w modyfikowaniu programów terapii | 16,7% | 4,5% |
Organizacja wycieczek | 16,7% |
- Jakie korzyści wynikają z działań opierających się o współpracę nauczycieli?
Uzyskane wyniki to:
- logopeda – 11 osób (91,7%)
- psycholog – 10 osób (83,3%)
- pracownicy sekretariatu – 10 osób (83,3%)
- dyrektor – 9 osób (75,0%)
- pedagog – 9 osób (75,0%)
- rehabilitant – 7 osób (58,3%)
- terapeuta SI – 6 osób (50,0%)
Ankietowani podali, iż najczęściej współpracowali z /kolejność wg częstości wskazań/: z logopedami, psychologami, pracownikami sekretariatu, dyrektorem, pedagogami, rehabilitantem, terapeutą SI.
Współpraca dotyczyła, m.in., oferty poradni i realizacji własnych planów pracy /zajęcia grupowe, warsztaty, spotkania z rodzicami i nauczycielami/; praca w zespole WWRD ze względu na wspólne dzieci – prowadzenie terapii, opracowywanie programu interdyscyplinarnego ,sprawozdania semestralnego, rocznego, karty obserwacji; współpraca w tworzeniu optymalnych zaleceń postdiagnostycznych, terapeutycznych, proponowaniu rozwiązań; dzielenie się wiedzą, wymiana informacji i doświadczeń, wynika to z pracy z dziećmi z różnorakimi niepełnosprawnościami.
Pracownicy Poradni podejmują bardzo różnorodne formy wzajemnej współpracy, jedne okazjonalnie, inne stale, co wynika ze specyfiki działalności diagnostyczno-orzeczniczo-terapeutycznej placówki, jej działań edukacyjnych, stymulująco-wspierających i profilaktyczno-wychowawczych; przydziału obowiązków i terenu, harmonogramu pracy i potrzeb środowiska.
Współpraca specjalistów podnosi jakość świadczonych usług na rzecz osób korzystających z oferty placówki lub wynikających z potrzeb środowiska.
Porównanie z wynikami badań z roku szkolnego 2014/2015 w %
Współpraca | Rok szkolny 2016/2017 | Rok szkolny 2014/2015 |
psycholog | 83,3% | 78,3% |
logopeda | 91,7% | 73,9% |
pedagog | 75,0%) | 65,2% |
dyrektor | 75,0% | 52,1% |
terapeuta SI | 50,0% | 47,8% |
pracownicy sekretariatu | 83,3% | 47,8% |
rehabilitant | 58,3% | 43,5% |
- Na jakiej podstawie następuje wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych?
Ankietowani w swoich wypowiedziach uznali, że zmiany dotyczące przebiegu procesów edukacyjnych następują na podstawie wzajemnych konsultacji i dzielenia się wiedzą. Sposoby pracy zespołowej dobierane są do konkretnych planów i działań. Zawarte są w ofercie poradni i opracowywanych planach pracy.
Uzyskane wyniki z aktualnej ankiety jak i wcześniejszej ewaluacji są zbieżne, co wskazuje na potrzebę wymiany informacji i doświadczeń oraz współpracę podczas procesu diagnostycznego i orzeczniczego.
PODSUMOWANIE
WNIOSKI Z BADAŃ W POSTACI MOCNYCH I SŁABYCH STRON
W wyniku przeprowadzonej ewaluacji tego obszaru stwierdza się, że w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Myszyńcu procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli. Wszyscy ankietowani współpracują z innymi nauczycielami w realizacji procesów edukacyjnych i uważają, że takie współdziałanie nauczycieli jest potrzebne. 91,3% angażuje się we wspólną pracę, w tym 50% w stopniu wysokim, 50% w stopniu średnim.
Według 8,3% ankietowanych współpraca nauczycieli w poradni układa się dobrze, przy czym (58,3% odpowiedzi „raczej tak” wskazywać może na niedosyt w tym zakresie – mimo, że nauczyciele oceniają, iż większość (50% odpowiedzi) pracuje bardzo aktywnie. Świadczy to o wysokich wzajemnych wymaganiach ankietowanych nauczycieli co do zaangażowania w pracę zespołową.
16% ankietowanych wskazało, że współpraca nauczycieli nie układa się dobrze.
Jako słabe strony współdziałania nauczyciele wskazali:
- rozbieżne cele – 10 osób (83,3%)
- małe zaangażowanie w pracę zespołu jego członków – 9 osób (75%)
- brak motywacji do działania – 8 osób (66,7%)
- nadmiar zadań do wykonania w krótkim czasie – 7 osób (58,3%)
- wygodnictwo – 6 osób (50%)
- duży zespół – 4 osoby (33,3%)
- niechęć do zmian – 4 osoby (33,3%)
Ponadto wskazano na:
– nieprzyjazną atmosferę, strach, umniejszanie osiągnięć, cechy charakterologiczne poszczególnych osób;
– pracę w gabinetach terenowych, co utrudnia, a czasami wręcz uniemożliwia spotkanie się i omówienie sytuacji diagnostycznej dziecka; atmosfera w poradni; brak poczucia sprawiedliwości, brak woli do rozmowy i rozwiązania problemów;
– brak infrastruktury; współpraca wymagana poza godzinami pracy – brak poczucia wynagrodzenia za pracę, co w dzisiejszych czasach jest ważne z uwagi na koszty życia;
– niejasne zadania do wykonania, brak określonych funkcji i ról pełnionych – kto jest za co odpowiedzialny, nierówne traktowanie pracowników przez przełożonego;
– „złą” atmosferę;
– konflikt między dyrektorem a pracownikami w wyniku czego zespół jest
podzielony”;
– różne godziny i miejsca pracy;
– różnorodne zadania.
Ankietowani wskazali, że czynnikami sprzyjającymi współpracy nauczycieli są:
- motywacja do działania – 11 osób (91,7%)
- wspólny cel – 10 osób (83,3%)
- przyjęcie odpowiedzialności za powierzone role – 10 osób (83,3%)
- przyjazna atmosfera – 9 osób (75%)
- praca w małych zespołach – 8 osób (66,7%)
- dysponowanie czasem – 7 osób (58,3%)
- dobra organizacja pracy w zespole – 7 osób (58,3%)
- ścisły nadzór przełożonych nad pracą zespołu – 2 osoby (16,7%)
Ponadto wskazano na:
– pomieszczenie do pracy zespołowej, praca zespołowa w godzinach pracy;
– dobro dziecka;
– sprawiedliwe i życzliwe traktowanie pracowników przez przełożonego.
Mocne strony:
Pracownicy Poradni podejmują szerokie i różnorodne formy współpracy w organizowaniu procesów edukacyjnych. Ich efektem jest realizowana bogata oferta działań diagnostycznych, pomocowych, terapeutycznych; porad, konsultacji, prelekcji i warsztatów, skierowana do różnych grup dzieci, w tym dzieci wymagających wczesnego wspomagania rozwoju oraz uczniów w różnym wieku, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sprawiających problemy wychowawcze itp., ich rodziców i nauczycieli.
Słabe strony:
Respondenci wskazują na:
- rozproszenie stanowisk pracy w terenie;
- różne godziny i miejsca pracy;
- złą atmosferę.
REKOMENDACJE
Rekomendacje z roku szkolnego 2014/2015:
W wyniku analizy procesu ewaluacyjnego nasuwają się następujące rekomendacje:
– rozważenie możliwości ujmowania czasu na współpracę i współdziałanie nauczycieli
w ramach pensum czyli zwiększenie czasu pracy zespołów w ramach pensum;
– wspólne miejsce i godziny pracy;
– doskonalenie komunikacji i przepływu informacji.
Rekomendacje z roku szkolnego 2016/2017:
Analiza wyników ankiety świadczy, że rekomendacje z roku szkolnego 2014/2015 w dalszym ciągu wymagają wdrożenia. Ponadto należy zadbać o poprawę atmosfery w placówce.
ZAŁĄCZNIK NR 1
Ankieta dla nauczycieli
„Współpraca nauczycieli w tworzeniu i analizie procesów edukacyjnych”
Celem ankiety jest zebranie Państwa opinii i spostrzeżeń na powyższy temat. Ankieta jest anonimowa, a jej wyniki posłużą do przygotowania raportu z ewaluacji wewnętrznej. Prosimy o zakreślenie w każdym pytaniu jednej lub kilku wybranych odpowiedzi albo wpisanie własnej opinii w wyznaczonym miejscu.
- Czy współpracuje Pan(i) z innymi nauczycielami w realizacji procesów edukacyjnych?
Tak Nie Dlaczego? …………………………………………………………………………………
- Czy współdziałanie nauczycieli w ramach zespołów jest potrzebne?
Tak Nie Dlaczego? …………………………………………………………………………………..
- Czy Pani zdaniem współpraca nauczycieli w poradni układa się dobrze?
tak raczej tak raczej nie nie trudno powiedzieć
- W jakim stopniu angażuje się Pani w prace zespołów?
wysokim średnim niskim nie interesuje mnie praca zespołowa
- Jak ocenia Pani zaangażowanie innych nauczycieli w pracę zespołów?
- większość pracuje bardzo aktywnie
- większość nie pracuje aktywnie
- tylko nieliczni są bardzo aktywni
- aktywni są tylko przewodniczący zespołów
- Jakie formy współpracy między nauczycielami Pani preferuje?
- praca w małych grupach 2-3 osobowych
- rozmowy indywidualne
- praca w zespołach tematycznych, zadaniowych
- wymiana doświadczeń
- dyskusja na szerokim forum
- wspólne analizowanie, planowanie
- wspólne działanie w praktyce
- Proszę podać z kim najczęściej /dyrektor, pracownicy sekretariatu, psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta SI, rehabilitant/ współpracowała Pani w minionym roku szkolnym?/proszę wymienić w kolejności od najczęściej do najrzadziej i ew. wyjaśnić powody lub charakter tej współpracy …………………………..…………………………………………………..…………………
………………………………………………………………………………………………………………………..………………..……
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…
- W jakich formach współdziałania z innymi nauczycielami Pani uczestniczy?
- Dzielenie się wiedzą, wymiana informacji i doświadczeń
- Wzajemne konsultacje w ramach procesu diagnostycznego, orzeczniczego
- Współpraca w tworzeniu optymalnych zaleceń postdiagnostycznych, terapeutycznych,
proponowaniu rozwiązań
- Obserwacja skuteczności proponowanych działań pomocowych/naprawczych oraz
współpraca w modyfikowaniu programów terapii
- Współpraca w przygotowywaniu i realizacji konferencji/spotkań dla pedagogów,
nauczycieli
- Współpraca w organizowaniu i realizacji warsztatów w ramach pedagogizacji rodziców,
ewaluacji prowadzonych zajęć
- Praca w zespołach zadaniowych/jakich ………………………….………………………………………………..
- Tworzenie programów/jakich ……………………………………………………………………………….…………
- Redakcja ulotek informacyjnych, informacji medialnych z działalności poradni lub in./jakich ……………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Tworzenie strony WWW. poradni
- Tworzenie i analiza ankiet w ramach ewaluacji wewnętrznej, pracy zespołu WWRD
- Przygotowywanie imprez
- Organizacja wycieczek
- Inne/jakie…………………………………………………………………….………………………………..…..……..……..
………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………….…..…………..…..…
…………………………………………………………………………………………………………….……..……..….………….
- W jakich najczęściej i z czego to wynika? ……………………………………………….……….…………………
……………………………………………………………………………………………………………….……………………………
……………………………………………………………………………………………………..…………………….………………
…………………………………………………………………………………………………………..…………………….…………
- W jaki sposób nauczyciele współpracują w tworzeniu procesów edukacyjnych?
- opracowanie planów pracy
- opracowanie oferty poradni
- planowanie i organizacja imprez, uroczystości
- opracowanie interdyscyplinarnych programów terapii dla dzieci objętych WWRD
- ustalanie działań podejmowanych w terenie
- wymiana doświadczeń, metod pracy z uczniem, współpracy z nauczycielami i rodzicami
- wspólne opracowywanie pomocy diagnostycznych
- dzielenie się ze współpracownikami informacjami z udziału w szkoleniach, konferencjach
- inne/jakie ……………………………………………………………………………………………………………..………….
…………………………………………………………………………………………………….…………………………….……..
……………………………………………………………………………………………….…………………………….…………..
………………………………………………………………………………………………….……………………………………..
- Które sposoby pracy zespołowej są najskuteczniejsze w warunkach pracy poradni i jakie są tego wymierne efekty?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………
- Jaki jest stopień Pani zadowolenia z pracy zespołowej? Oceń w skali 1-6, gdzie 6 oznacza najwyższy stopień, a 1 najniższy.
1 2 3 4 5 6
- Co należałoby zmienić w sposobach współdziałania nauczycieli?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………
- Jakie czynniki sprzyjają współpracy nauczycieli?
- praca w małych zespołach
- wspólny cel
- motywacja do działania
- dobra organizacja pracy w zespole
- przyjęcie odpowiedzialności za powierzone role
- dysponowanie czasem
- ścisły nadzór przełożonych nad pracą zespołu
- przyjazna atmosfera
- inne/jakie
……………………………………………………………………………………………………………………….……………….
………………………………………………………………………………………………………….……..……………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………..….………..
……………………………………………………………………………….………………….………..……….…………………..
- Jakie czynniki utrudniają współpracę nauczycieli?
- duży zespół
- rozbieżne cele
- nadmiar zadań do wykonania w krótkim czasie
- brak motywacji do działania
- małe zaangażowanie w pracę zespołu jego członków
- niechęć do zmian
- wygodnictwo
- inne/jakie ………………………………………………………………………………………………………..……………….
……………………………………………………………………………………………………………………..…………………..
……………………………………………………………………………..…………………………………………………………..
………………………………………………………………………..………………………..……………………………….……..
Dziękujemy !!!