Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Myszyńcu
w roku szkolnym 2014/2015
Zespół ds. ewaluacji:
Agnieszka Czarnecka
Alina Anna Żmudzińska
I.Cele i zakres ewaluacji wewnętrznej
III. Pytania kluczowe
IV.Informacje dotyczące ewaluacji wewnętrznej
A.Wskazanie źródeł informacji o jakości pracy w obszarach objętych ewaluacją
B.Opis metod i narzędzi badawczych wykorzystanych przy ewaluacji
C.Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych
VI.Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy
B.Podsumowanie. Wnioski z badań w postaci mocnych i słabych stron
C.Formy/sposoby rozpowszechnienia raportu
I. Cele i zakres ewaluacji wewnętrznej
A. Cele ewaluacji:
Poznanie przebiegu i efektów współpracy nauczycieli wynikających ze wspólnej realizacji i organizowania procesów edukacyjnych.
Cele szczegółowe:
– opracowanie wniosków z ewaluacji (wskazanie mocnych i słabych stron współpracy nauczycieli i innych osób realizujących edukacyjne zadania placówki)
-opracowanie rekomendacji, które będą uwzględnione w planie pracy poradni.
Obszar II – Procesy zachodzące w szkole lub placówce.
Wymaganie 2.4 – Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli.
C..Obszar ewaluacji
Obszar ewaluacji wynikający z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Z dnia 9 października 2009r.) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego na podstawie art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. O systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.
Obszar II – Procesy zachodzące w szkole lub placówce.
Wymaganie 2.4 – Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli.
Charakterystyka wymagania na poziomie D
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych.
Wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych (planowanie, organizacja, realizacja, analiza i doskonalenie) następuje w wyniku ustaleń między nauczycielami i innymi osobami realizującymi zadania placówki.
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki wspomagają się w organizowaniu i realizacji procesów edukacyjnych
Charakterystyka wymagania na poziomie B
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki wspólnie rozwiązują problemy, doskonalą metody i formy współpracy.
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy.
III. Pytania kluczowe:
- Jakiego rodzaju działania podejmują nauczyciele wspólnie w celu organizacji i realizacji procesów edukacyjnych, (czyli jakie formy współpracy nauczycieli istnieją w poradni)?
- W jaki sposób nauczyciele wspierają siebie nawzajem w realizacji procesów edukacyjnych i doskonaleniu własnej pracy?
- Jakie korzyści wynikają z działań opierających się o współpracę nauczycieli?
- Na jakiej podstawie następuje wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych?
IV. Informacje dotyczące ewaluacji wewnętrznej:
A. Wskazanie źródeł informacji o jakości pracy w obszarach objętych ewaluacją:
Nauczyciele Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Myszyńcu.
B. Opis metod i narzędzi badawczych wykorzystanych przy ewaluacji.
W przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej zastosowano ankietę, opracowaną przez Zespół ds. Ewaluacji, skierowaną do nauczycieli zatrudnionych w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz wykorzystano sprawozdania z pracy pracowników.
C. Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych.
- Określenie przedmiotu ewaluacji, kryteriów, pytań kluczowych, wskazanie metod badawczych – wrzesień 2014r.
- Opracowanie metod badawczych – wrzesień/październik 2014r.
- Przebieg ewaluacji, zbieranie informacji – październik 2014r.
- Analiza zebranych informacji – listopad 2014r.
- Formułowanie wniosków – grudzień 2014r.
- Opracowanie raportu – grudzień 2014r.
V. Prezentacja wyników ewaluacji
Wyniki przeprowadzonej ewaluacji, dotyczącej procesów edukacyjnych jako współdziałania nauczycieli.
Ilość osób objętych badaniem ankietowych – 23 osoby
-
- Czy współpracuje Pan(i) z innymi nauczycielami w realizacji procesów edukacyjnych? Tak Nie Dlaczego?
Tak – 22 osoby ( 95,6%)
Nie – 1 osoba (4,4,%)
Uzasadnieniem dla odpowiedzi „tak” były następujące stwierdzenia:
– bo razem jest łatwiej, komplementarniej i przyjemniej
– ponieważ wymaga tego rodzaj zadań do wykonania np. ich złożoność, obszerność, terminowość wykonania
– wzrasta efektywność procesów edukacyjnych
– lepsza jest realizacja programów terapii
- Czy współdziałanie nauczycieli w ramach zespołów jest potrzebne? Tak Nie Dlaczego?
Tak – 22 osoby ( 95,6%)
Nie – 1 osoba ( 4,4 %)
Uzasadnienia dla odpowiedzi „tak”:
– można lepiej wykorzystać potencjał drzemiący w pojedynczych osobach
– ponieważ wówczas łatwiej o różnorodne pomysły, ciekawe i skuteczne rozwiązania, a także wzajemne uczenie się i wymianę doświadczeń
– wzrasta efektywność, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami,
- Czy Pani zdaniem współpraca nauczycieli w poradni układa się dobrze?
Tak – 5 osób (21,8 %)
Raczej tak – 14 osób (60,8%)
Raczej nie – 2 osoby (8,7 %)
Nie – 0
Trudno powiedzieć – 2osoby (8,7%)
- W jakim stopniu angażuje się Pani w prace zespołów?
Wysokim – 16 osób (69,5%)
Średnim – 5 osób (21,8%)
Niskim – 2 osoby (8,7%)
Nie interesuje mnie praca zespołowa – 0
- Jak ocenia Pani zaangażowanie innych nauczycieli w pracę zespołów?
- większość pracuje bardzo aktywnie – 20 osób (87%)
- większość nie pracuje aktywnie – 0
- tylko nieliczni są bardzo aktywni – 3 osoby (13%)
- aktywni są tylko przewodniczący zespołów – 0
6.Jakie formy współpracy między nauczycielami Pani preferuje?
- praca w małych grupach 2-3 osobowych – 18 osób (78,3%)
- wymiana doświadczeń – 18 osób (78,3%)
- rozmowy indywidualne – 15 osób (65,2%)
- wspólne działanie w praktyce – 14 osób (60,8%)
- wspólne analizowanie, planowanie – 11 osób (47,8%)
- praca w zespołach tematycznych, zadaniowych – 8 osób (34,7%)
- dyskusja na szerokim forum – 5 osób (21,8%)
- Proszę podać z kim najczęściej /dyrektor, kierownik Filii, informatyk, pracownicy sekretariatu, psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta SI, rehabilitant/ współpracowała Pani w minionym roku szkolnym?
Uzyskane wyniki to:
psycholog – 18 osób ( 78,3%)
logopeda – 17 osób (73,9%)
pedagog – 15 osób (65,2%)
Dyrektor – 12 osób (52,1%)
terapeuta SI – 11 osób ( 47,8%)
pracownicy sekretariatu – 11 osób (47,8%)
rehabilitant – 10 osób (43,5%)
kierownik Filii – 8 osób (34,7%)
informatyk – 5 osób (21,8%)
- W jakich formach współdziałania z innymi nauczycielami Pani uczestniczy? W jakich najczęściej i z czego to wynika?
- Dzielenie się wiedzą, wymiana informacji i doświadczeń – 22 osoby (95,6%)
- Wzajemne konsultacje w ramach procesu diagnostycznego, orzeczniczego – 19 osób (82,6%)
- współpraca w tworzeniu optymalnych zaleceń postdiagnostycznych, terapeutycznych, proponowaniu rozwiązań – 12 osób (52,1%)
- Obserwacja skuteczności proponowanych działań pomocowych/naprawczych oraz współpraca w modyfikowaniu programów terapii – 11 osób (47,8%)
- Redakcja ulotek informacyjnych, informacji medialnych z działalności poradni– 10 osób (43,5%)
- Tworzenie strony WWW. Poradni – 2 osoby (8,7%)
- Ponadto:
- Współpraca w przygotowywaniu i realizacji konferencji/spotkań dla pedagogów, nauczycieli
- Współpraca w organizowaniu i realizacji warsztatów w ramach pedagogizacji rodziców; ewaluacji prowadzonych zajęć
- Praca w zespołach zadaniowych: WWRD, zespoły ds. trudności edukacyjnych, doradztwo zawodowe, praca z uczniem zdolnym, tworzenie i analiza ankiet w ramach ewaluacji wewnętrznej
- Tworzenie indywidualnych programów terapii oraz interdyscyplinarnych programów WWRD, organizowanie wycieczki, przygotowywanie programu imprez: sportowo-integracyjnej oraz świątecznych w ramach realizacji zajęć edukacyjno-terapeutycznych z dzieckiem i jego rodziną, scenariuszy zajęć grupowych
- Inne: artykuły na stronę internetową poradni, Szkoła i Klub dla rodziców, spotkania z rodzicami, współpraca ze szkołami, nauczycielami, pedagogami, konkurs „Ortofrajda”, impreza sportowo-integracyjna, Mikołajkowa, z wielkanocnym zajączkiem, Ferie z Poradnią, Akademia Brzdąca, spotkania okolicznościowe PP-P itp.
- W jaki sposób nauczyciele współpracują w tworzeniu procesów edukacyjnych i jakie są tego wymierne efekty?
-
- wymiana doświadczeń, metod pracy z uczniem, współpracy z nauczycielami i rodzicami – 22 osoby (95,6%)
- planowanie i organizacja imprez, uroczystości – 22 osoby (95,6%)
- opracowanie oferty poradni – 20 osób (86,9%)
- opracowanie planów pracy – 17 osób (73,9%)
- opracowanie interdyscyplinarnych programów terapii dla dzieci objętych WWRD – 17 osób (73,9%)
- ustalanie działań podejmowanych w terenie – 16 osób (69,5%)
- dzielenie się ze współpracownikami informacjami z udziału w szkoleniach, konferencjach – 15 osób (65,2%)
- wspólne opracowywanie pomocy diagnostycznych – 10 osób (43,4%)- korespondencję e – mail, poprzez skype’a, telefoniczną,
- – spotkania indywidualne.
- Ponadto wskazano:
- 10. Jaki jest stopień Pani zadowolenia z pracy zespołowej? Oceń w skali 1 – 6, gdzie 6 oznacza najwyższy stopień, a 1 najniższy.
1- 0
2- 2 osoby ( 8,7%)
3- 2 osoby ( 8,7%)
4- 4 osoby (17,4%)
5- 7 osoby (30,4%)
6 – 8 osób (34,8%)
- Co należałoby zmienić w sposobach współdziałania nauczycieli?
Na pytanie udzielono następujących odpowiedzi:
– zwiększenie czasu pracy zespołów w ramach pensum /x 5/,doskonalić komunikację i przepływ informacji /x 5/, umożliwianie spotkań /x 2/, analizowanie potrzeb środowiska /x2 /, te same godziny pracy, jedno miejsce pracy i czas na konsultacje, wymianę doświadczeń, udzielanie sobie wskazówek, konsultacje diagnostyczne po zakończonym procesie diagnozy, angażowanie i motywowanie. Ponadto zawężenie terenu działania lub tworzenie stałych zespołów badawczych co umożliwi łatwiejszą wymianę informacji i obserwacji diagnostycznych, lepsze dopasowanie się w zakresie tworzenia języka diagnozy.
- Jakie czynniki sprzyjają współpracy nauczycieli:
- przyjazna atmosfera – 22 osoby (95,6%)
- wspólny cel – 21 osób (91,3%)
- przyjęcie odpowiedzialności za powierzone role – 21 osób (91,3%)
- dobra organizacja pracy w zespole – 18 osób (88,2%)
- motywacja do działania – 19 osób (82,6%)
- praca w małych zespołach – 17 osób (74%)
- dysponowanie czasem – 15 osób (65,2%)
- ścisły nadzór przełożonych nad pracą zespołu – 6 osób (26%)
Ponadto wskazano na: zaangażowanie, empatię, wspólne miejsce pracy, możliwość realizacji zadań w ramach pensum, podobny styl pracy i system wartości , wzajemną akceptację.
- Jakie czynniki utrudniają współpracę nauczycieli:
- nadmiar zadań do wykonania w krótkim czasie – 23 osoby (100 %)
- małe zaangażowanie w pracę zespołu jego członków – 20 osób ( 86,9%)
- brak motywacji do działania – 17 osoby (73,9%)
- rozbieżne cele – 16 osób (69,5%)
- duży zespół – 15 osób (65,2%)
- niechęć do zmian – 15 osób (65,2%)
- wygodnictwo – 13 osób (56,5%)
Ponadto wskazano na: brak miejsca, konieczność przeznaczania własnego czasu i pieniędzy, wypalenie zawodowe, praca w poradni jako dodatkowe źródło dochodu.
- Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy.
- A. Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe.
- Jakiego rodzaju działania podejmują nauczyciele wspólnie w celu organizacji i realizacji procesów edukacyjnych, (czyli jakie formy współpracy nauczycieli istnieją w poradni)?
Ankietowani nauczycieli wskazali, że najczęściej pracują w małych grupach – 18 osób. Równie owocną według nich formą współpracy jest wymiana doświadczeń – 18 osób, następnie rozmowy indywidualne – 15 osób, wspólne działanie w praktyce – 14 osób, wspólne analizowanie, planowanie – 11 osób. Najrzadziej wybieraną formą były dyskusje na szerokim forum – zaledwie 5 osób na nią wskazało.
- W jaki sposób nauczyciele wspierają siebie nawzajem w realizacji procesów edukacyjnych i doskonaleniu własnej pracy?
Zgodnie z wypowiedziami ankietowanych najbardziej efektywną formą wsparcia
i współpracy jest dzielenie się wiedzą, wymiana informacji i doświadczeń (95,6%) oraz wzajemne konsultacje w ramach procesu diagnostycznego, orzeczniczego (82,6%). Około połowa respondentów – współpracuje w tworzeniu optymalnych zaleceń postdiagnostycznych.
Współpraca w tworzeniu procesów edukacyjnych następuje także poprzez: planowanie i organizację imprez (95,6%). Istotnym elementem jest także opracowywanie planów pracy (73,9%) oraz interdyscyplinarnych programów terapii dla dzieci objętych WWRD (73,9%).
- Jakie korzyści wynikają z działań opierających się o współpracę nauczycieli?
Ankietowani podali, iż najczęściej współpracowali z /kolejność wg częstości wskazań/: psychologami, logopedami, pedagogami, p. dyrektor, terapeutami SI, pracownikami sekretariatu, rehabilitantami,
- kierownik Filii, informatykiem. Współpraca dotyczyła m.in. organizacji
i rejestracji badań, terapii, przygotowywania spraw na ZO; ostatecznego kształtu i zawartości merytorycznej opinii, orzeczeń, programów terapii, proponowanych zaleceń, oferowanych form pomocy; organizacji imprez dla dzieci z WWRD i ich rodzin, warsztatów dla uczniów, rodziców, spotkań i prelekcji dla pedagogów, nauczycieli.
Pracownicy Poradni podejmują bardzo różnorodne formy wzajemnej współpracy, jedne okazjonalnie, inne stale co wynika ze specyfiki działalności diagnostyczno-orzeczniczo- terapeutycznej placówki, jej działań edukacyjnych, stymulująco-wspierających i profilaktyczno-wychowawczych; przydziału obowiązków i terenu, harmonogramu pracy i potrzeb środowiska.
- Na jakiej podstawie następuje wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych?
Ankietowani w swoich wypowiedziach uznali, że zmiany dotyczące przebiegu procesów edukacyjnych następują na podstawie wzajemnych konsultacji i dzielenia się wiedzą. Sposoby pracy zespołowej dobierane są do konkretnych planów i działań. Zawarte są w ofercie poradni i opracowywanych planach pracy.
- Podsumowanie. Wnioski z badań w postaci mocnych i słabych stron.
W wyniku przeprowadzonej ewaluacji tego obszaru stwierdza się, że w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Myszyńcu procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli. Wszyscy ankietowani /poza 1 osobą/ współpracują z innymi nauczycielami w realizacji procesów edukacyjnych i uważają, że takie współdziałanie nauczycieli jest potrzebne. 91,3% angażuje się we wspólną pracę, w tym (69,5%) w stopniu wysokim, (21,8%) w średnim. Wg 82,6% ankietowanych nauczycieli współpraca nauczycieli w poradni układa się dobrze, przy czym (60,8%) odpowiedzi „raczej tak” wskazywać może na niedosyt w tym zakresie – mimo, że nauczyciele oceniają, iż większość (87%)pracuje bardzo aktywnie. Świadczy to o wysokich wzajemnych wymaganiach ankietowanych nauczycieli co do zaangażowania w pracę zespołową.
Jako słabe strony współdziałania nauczyciele wskazali:
– nadmiar zadań do wykonania w krótkim czasie – 23 osoby (100 %)
– duży zespół – 15 osób (65,2%)
– rozbieżne cele – 16 osób (69,5%)
– brak motywacji do działania – 17 osoby (73,9%)
– małe zaangażowanie w pracę zespołu jego członków – 20 osób ( 86,9%)
– niechęć do zmian – 15 osób (65,2%)
– wygodnictwo – 13 osób (56,5%)
Jednak w świetle wysokiego zaangażowania nauczycieli (95,6%) we wspólną realizację
i organizowanie procesów edukacyjnych oraz zadowolenia z tej współpracy (82,6%) wskazania te stanowią bardziej przejaw wiedzy teoretycznej ankietowanych, niźli ich praktycznych doświadczeń wynikających z tej współpracy.
Nauczyciele wskazali bowiem jednocześnie, że mocną stroną procesów współdziałania są:
– przyjazna atmosfera – 22 osoby (95,6%)
– przyjęcie odpowiedzialności za powierzone role – 21 osób (91,3%)
– wspólny cel – 21 osób (91,3%)
– dobra organizacja pracy w zespole – 18 osób (88,2%)
– motywacja do działania – 19 osób (82,6%)
– praca w małych zespołach – 17 osób (74%)
– dysponowanie czasem – 15 osób (65,2%)
Mocne strony:
Pracownicy Poradni podejmują szerokie i różnorodne formy współpracy w organizowaniu procesów edukacyjnych. Ich efektem jest realizowana bogata oferta działań diagnostycznych, pomocowych, terapeutycznych; porad, konsultacji, prelekcji i warsztatów, skierowana do różnych grup dzieci, w tym dzieci wymagających wczesnego wspomagania rozwoju oraz uczniów w różnym wieku, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sprawiających problemy wychowawcze itp., ich rodziców i nauczycieli.
Słabe strony:
– rozproszenie stanowisk pracy w terenie, różne godziny i miejsca pracy
Rekomendacje:
W wyniku analizy procesu ewaluacyjnego nasuwają się następujące rekomendacje:
-rozważenie możliwości ujmowania czasu na współpracę i współdziałanie nauczycieli w ramach pensum czyli zwiększenie czasu pracy zespołów w ramach pensum
– wspólne miejsce i godziny pracy
– doskonalenie komunikacji i przepływu informacji
III. Formy/sposoby rozpowszechnienia raportu.
Nauczycielom PPP – sprawozdanie na zabraniu Rady Pedagogicznej.
Ponadto:
Zamieszczenie prezentacji multimedialnej na stronie www Poradni.