Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej
Jeśli Twoje dziecko:
-
jest nadruchliwe, niespokojne, nie potrafi choć przez chwilę usiedzieć w miejscu,
-
przejawia duży lęk przed huśtaniem na huśtawkach, skakaniem nawet z niskich wysokości, upadkiem,
-
ma kłopoty ze snem,
-
nie toleruje czynności pielęgnacyjnych typu: czyszczenie uszu, czesanie włosów, mycie zębów,
-
domaga się obcinania metek w ubraniach, unika dotyku, reaguje awersyjnie na całowanie, przytulanie,
-
jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
-
ma problemy z wykonywaniem czynności samoobsługowych: ubieraniem się, jedzeniem, myciem, nie pozwala na obcinanie paznokci, itp.,
-
ma trudności manipulacyjne, typu: wiązanie sznurowadeł, cięcie nożyczkami, itp.,
-
jest ociężałe ruchowo, „niezgrabne”, często się przewraca, potyka,
-
ma trudności w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych,
-
unika zajęć wychowania fizycznego,
-
preferuje specyficzne, czasem nieaprobowane społecznie aktywności lub ma szczególne sposoby na rozładowanie napięcia emocjonalnego (np.: uderzanie głową),
-
trudno mu się zaprzyjaźnić,
-
niechętnie przyjmuje pokarmy, nie toleruje grudek w jedzeniu,
-
ma kłopoty ze ssaniem (jako niemowlę) gryzieniem, żuciem,
-
ma częsty odruch wymiotny w odpowiedzi na konsystencje pokarmu lub jego zapach,
-
ma zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się edukacyjne (dysleksję, dysgrafię)
-
cierpi na zaburzenia genetyczne (Zespół Downa, Zespół łamliwego chromosomu X, itp.), całościowe i sprzężone zaburzenia rozwojowe (autyzm, Zespół Aspergera),
-
jest niepełnosprawne (zaburzenia ruchowe, wzrokowe, słuchowe, upośledzenie umysłowe)
-
jest urodzone przedwcześnie,
może to oznaczać, że ma zaburzenia integracji sensorycznej.
Opracowała: oligofrenopedagog, terapeuta SI – mgr Marena Małkiewicz-Banasiak