Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej

 

Jeśli Twoje dziecko:

  • jest nadruchliwe, niespokojne, nie potrafi choć przez chwilę usiedzieć w miejscu,

  • przejawia duży lęk przed huśtaniem na huśtawkach, skakaniem nawet z niskich wysokości, upadkiem,

  • ma kłopoty ze snem,

  • nie toleruje czynności pielęgnacyjnych typu: czyszczenie uszu, czesanie włosów, mycie zębów,

  • domaga się obcinania metek w ubraniach, unika dotyku, reaguje awersyjnie na całowanie, przytulanie,

  • jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,

  • ma problemy z wykonywaniem czynności samoobsługowych: ubieraniem się, jedzeniem, myciem, nie pozwala na obcinanie paznokci, itp.,

  • ma trudności manipulacyjne, typu: wiązanie sznurowadeł, cięcie nożyczkami, itp.,

  • jest ociężałe ruchowo, „niezgrabne”, często się przewraca, potyka,

  • ma trudności w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych,

  • unika zajęć wychowania fizycznego,

  • preferuje specyficzne, czasem nieaprobowane społecznie aktywności lub ma szczególne sposoby na rozładowanie napięcia emocjonalnego (np.: uderzanie głową),

  • trudno mu się zaprzyjaźnić,

  • niechętnie przyjmuje pokarmy, nie toleruje grudek w jedzeniu,

  • ma kłopoty ze ssaniem (jako niemowlę) gryzieniem, żuciem,

  • ma częsty odruch wymiotny w odpowiedzi na konsystencje pokarmu lub jego zapach,

  • ma zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się edukacyjne (dysleksję, dysgrafię)

  • cierpi na zaburzenia genetyczne (Zespół Downa, Zespół łamliwego chromosomu X, itp.), całościowe i sprzężone zaburzenia rozwojowe (autyzm, Zespół Aspergera),

  • jest niepełnosprawne (zaburzenia ruchowe, wzrokowe, słuchowe, upośledzenie umysłowe)

  • jest urodzone przedwcześnie,

 

może to oznaczać, że ma zaburzenia integracji sensorycznej.

Opracowała: oligofrenopedagog, terapeuta SI – mgr Marena Małkiewicz-Banasiak

Skip to content