Odpowiednie ćwiczenia oddechowe usprawniają aparat oddechowy, zwiększają pojemność płuc, kształcą ruchy przepony, uczą ekonomicznego zużywania powietrza w czasie mówienia, różnicują fazy oddychania (wdech – wydech), przedłużają fazę wydechową, a także działają uspokajająco po większym wysiłku fizycznym lub psychicznym.

    Aby ćwiczenia spełniły swój cel, powinny być przeprowadzane, w miarę możliwości, na otwartej przestrzeni, w odpowiednich warunkach atmosferycznych, natomiast jeśli odbywają się w sali – koniecznie przy otwartych oknach. Rozpoczynamy od ćwiczeń najłatwiejszych, w czasie których wykorzystujemy jedynie aparat oddechowy, przechodząc stopniowo do nieco trudniejszych, połączonych z poruszaniem rąk, nóg i całego tułowia, wypowiadaniem głosek, śpiewaniem.

 

1.   Ćwiczenia mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy:

 

   * Zabawa ,,Wąchanie kwiatów”:

       Dzieci, siedzą lub stoją obok kwiatów (mogą one być  wykonane z kolorowej  bibułki), powoli wciągają powietrze  nosami i równie powoli, aby jak najdłużej zapamiętać ich zapach, robią wydech.

         * Zdmuchiwanie skrawka papieru z gładkiej powierzchni: 

            Początkowo każde dziecko wykonuje tę czynność indywidualnie,  potem można przeprowadzić ćwiczenia w formie konkursu – kto od  razu potrafi zdmuchnąć papierek.

   * Wydmuchiwanie skrawków papieru z chropowatej  powierzchni:  

       Każde dziecko otrzymuje plastikową rurkę lub słomkę i za jej  pomocą ma zdmuchnąć np. 10 papierków. Zwycięzcą jest to dziecko,  które w czasie jednego wydechu, poruszając odpowiednio rurką, zdmuchnie jak najwięcej papierków.

         * Zabawa ,,Wesołe wiatraczki”:      

             Dzieci ustawione w kole trzymają w rękach wiatraczki. Na określony sygnał, np. klaśnięcie, dzieci przybliżają do ust wiatraczki i mocno dmuchają, po czym wyciągają przed siebie ręce z kręcącymi się  wiatraczkami. Wygrywa to dziecko, którego wiatraczek kręci się  najdłużej.

         * Zdmuchiwanie płomienia świecy ze zwiększanej stopniowo odległości.

        *Dmuchanie na watkę lub piórkowedług zasady, czyja watka,piórko wzniesie się wyżej.

          * Puszczanie baniek mydlanych.

        *  Zabawa ,,Balonik”– naśladowanie nadmuchiwania balonupowoli, gdyż  inaczej balon pęknie.

          * Nadmuchiwanie baloników.

          * Dmuchanie na palącą się świecę w taki sposób, by płomień wyginał

             się, ale nie gasł.            

              Wygrywa to dziecko, którego świeca pali się najdłużej.

          * Dmuchanie na zawieszone na nitce krążki lub kulki waty.

         * Wprawianie w ruch za pomocą dmuchania lekkich przedmiotów, np.  bibułek, papierków.                                                                                                                                   

        * Odtajanie zamarzniętej szyby – chuchanie(długie).

        * Chuchanie na ręce, bo zmarzły.              

        * Chłodzenie gorącej zupy na talerzu(ręce ułożone na kształtgłębokiego talerza).

        *Ćwiczenie ,,Mecz piłki ping-pongowej”:

              Dzieci dzielimy na drużyny.  Drużyny, siedzące przy stolikach, mają za zadanie dmuchanie piłeczki, ale w ten sposób, by nie spadła ze stolika.   

               Nie wolno przytrzymywać piłeczki rękoma. Wygrywa ta drużyna, której piłeczka najdłużej pozostanie na stoliku.

                „Mecz ping-pongowymoże mięć również inna formę:  Rozgrywany jest między dwojgiem leżących na brzuchach dzieci. Zadanie polega na wdmuchiwaniu piłeczki do bramki przeciwnika. Zwycięzcą jest to dziecko, które uzyska więcej bramek.

 

2.    Oddychanie brzuszno-przeponowe:

        Ten sposób oddychania odbywa się spontanicznie w czasie bardzo  głośnego mówienia i krzyku. Umiejętność oddychania sposobem brzusznym wpływa korzystnie na mowę dziecka.

           Ćwiczenie:  Dziecko leży płaskona dość twardym podłożu (np. podłoga zaścielona kocem), jedna rękę trzyma na brzuchu, drugą – na górnej części klatki piersiowej. W czasie wdechu ręka leżąca nabrzuchu unosi sięznacznie wyżej niż druga.

          Ćwiczenie:  ,,Huśtanie ulubionej zabawki”:Na brzuszek leżącego płasko na podłodze dziecka należy położyć książkę, a na niej ulubioną zabawkę – kotka, pajacyka, misia, itp. W czasie wdechu zabawka unosi się do góry, przy wydechu – opada.

 

3.   Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem pojedynczych głosek:

        Ćwiczenia te polegają na łączeniu oddechu z głosem w fazie  wydechowej.

Przykłady  ćwiczeń:

  • Naśladowanie szumu wiatru (sz sz sz).
  • Lokomotywa oddaje nadmiar pary (f f f).
  • Naśladowanie syczenia gęsi (s s s).

             Ćwiczenia oddechowe można łączyć z ruchami rąk, nóg i tułowia. 

                               

                                                                                                                                                       

 Opracowała:  Teresa Podkowińska

Skip to content