Naukę połykania dzieli się na trzy etapy. Są to:

I.                Unoszenie języka do podniebienia

II.               Połykanie śliny

III.             Spożywanie płynów

I.  Unoszenie języka do podniebienia

  • ● Uczenie dziecka unoszenia języka z pozycji poziomej do podniebienia w okolicę siekaczy tzw. pionizacja języka.
  • ● Uwrażliwienie na prawidłową pozycję spoczynkową języka  (język na podniebieniu,  wargi zwarte).
  • ● Pokazywanie na sobie prawidłowego ułożenia języka.
  • ● Dotykanie końca języka i części przyzębnej podniebienia jakimś przedmiotem lub palcem dla ułatwienia trafienia nim we właściwe miejsce.
  • ● Wymowa słów z głoska „l”,  jak: lala, Lila, liliput.

Kiedy dziecko umie już trafić językiem w okolice podniebienia tuż nad zębami siecznymi górnymi przechodzimy  się do następnego etapu nauki.

II.     Połykanie śliny

Etap ten polega na uczeniu połykania śliny z końcem języka ukierunkowanym do podniebienia. Trudność polega na utrzymaniu języka przez cały czas w kontakcie z podniebieniem a nie tylko w jego fazie początkowej.

Połykanie z językiem uniesionym do podniebienia i bez towarzyszącego napięcia warg jest dowodem opanowania przez ćwiczącego tego etapu i pozwala na przejście do dalszej nauki.

 

III.  Spożywanie płynów

 

Trzeci etap to zastosowanie wyuczonej techniki połykania do spożywania płynów. O prawidłowym przebiegu tej czynności można się przekonać obserwując zachowanie warg. Brak grymasu warg jest objawem prawidłowego przebiegu aktu połykania. Dla utrwalenia poprawnego stereotypu połykowego ćwiczenia picia płynów należy powtarzać kilkakrotnie w ciągu dnia.

Niezależnie od kontynuowania ćwiczeń połykania, powinno się przypominać dziecku o układaniu języka na podniebieniu, szczególnie przed każdym posiłkiem. Ma to na celu skojarzenie ułożenia języka podczas ćwiczeń z czynnością połykania płynów i pokarmów stałych.

Na podstawie „Wybranych zagadnień ortodontycznych dla  logopedów” Bohdana Mackiewicza

 

opracowała   Teresa Podkowińska 

Skip to content